Rock for People 2008

10. července 2008 v 22:29 | Olu |  Koncíky
Jak zahájit report z čtyř dnů strávených na letišti u Hradce Králové?
Asi slovy: No přijely jsme…
Ne, spíš: Vyjely jsme…

To tvrdé y je záměrné, jelikož docela ovládám pravidlo shody přísudku s podmětem. Tedy, jely jsme tři - já, Lucinka a Báruška. S námi stan (prý pro 4, ale nás tam bylo dost), spacáky a karimatky a takové blbosti jako čisté oblečení a kartáček na zuby.

Jelikož na to horší se snadno zapomíná, tak se nebudu rozepisovat a dlouhé cestě v horku, o nacpaných écéčkách, štrece od zastávky busu "u letiště" k "letišti" samotnému, o frontách všude a na všechno a o proslavených toi toikách (divím se, že Southpaw to pojali tak vesele).

Začněme tedy prvním absolvovaným koncertem (beru na pomoc rozpis stagí - nebo stageí?). Aby Lucinka stihla své milované E!E, obětovaly jsme se s Báruškou ve porspěch celku a naši existenci ve stanovém městečku zahájily ve dvou. Mmch, dodnes se divím, že nám ten stan nespadl na hlavu… Ou.

Čtvrtek 3.7.2008 před šestou odpoledne. Sedíme u Česká spořitelna stage a půlkou ucha posloucháme FLOGGING MOLLY. Nic extra. Po chvíli odcházíme s Báruš do stanu na PSÍ VOJÁKY. První pecka. Mráz mi běhal po zádech! A když zahráli mou oblíbenou (nebo jedinou, kterou od nich znám..? No oblíbená rozhodně je:-)) Chce se mi spát, byla jsem v sedmém nebi. Doufám, že na Vinobraní je stihnu celé!

Kdo by neznal slovenské "pankáče" HORKÝŽE SLÍŽE? I když je bůhvíjak neposlouchám, moc jsem se těšila. Sice jsem stála dál od pódia, ale jakžtakž jsem viděla. Rozradostnili mě Logickou hádankou, další to moje oblíbená. Vzduchem začaly lítat kelímky s pivem. Schytala jsem to jen trošku.

Vrchol dne bylo prý společné vystoupení <|||> TŘÍ SESTER a JAROSLAVA UHLÍŘE. Tak to nevím, co jsem si z toho měla vzít. Holky říkaly, že vloni s nima "Jarda" zahrál společně pár písniček. Letos né. Letos "Jarda" přišel, sedl ke klávesám a začal hrát a zpívat své písničky. Publikum se k němu připojilo (kdo by je neznal). Když hrál asi 20 minut, už mi to moc moc lezlo krkem. Když hrál půl hodiny, říkala jsem si, že už by toho bylo akorát tak dost. Když začal opakovat všechno, co doposavad zahrál, zase od začátku, počínal se dostavovat dávivý efekt. Dovolím si první citaci z festivalových novin: "Dokonce si část produkce festivalu kladla neodbytnou otázku, jestli to vy, návštěvníci, berete jako legraci a zpestření jinak třeba fádní akce, nebo opravdu chováte k Jaroslavu Uhlířovi takové sympatie a úctu."

Konečně nastoupily Sestry!!! Zahráli nejprofláklejší hity (Aida, Život je takovej, Modlitba pro partu, Dederon, Kovárna…), ale trošku mi chyběl Průša… Každopádně velice vydařený koncert, myslím, že u nich to snad ani jinak nejde, už proto, že jejich hudbu zná každý a nelze než ji mít rád. Dám si sedm piv a jednu zelenou jsme si pak s Lucinkou zpívaly celý fesťák, ale k činům naštěstí nedošlo :-D.

Nicméně, v průběhu koncertu začlo pršet, o blescích ani nemluvě (hromy přes ten rachot ani nešly slyšet). Proto už jsme jen nakoukly do hangáru na končící SOUTHPAW a úspěšně se dobrodily do stanu…

Musím se taky zmínit o hlavní hvězdě dne KAISER CHIEFS. Do stanu jsme je slyšely docela dobře a při písničce Ruby jsme si dokonce vzpomněly, že to odkudsi známe. Nicméně, podle toho, co následně psaly festivalové noviny, ten jejich zpěvák je slušný magor. Ale nijak mě to neštve :-).

Pátek 4.7.2008. Prší. Je hnusně a zima. Zmoklé slepičky po frontě na snídani zalézáme do stanu a plánujeme. Stan se klátí a hrozí spadnutím. Vydržel, chlapec to šikovný.

Nakonec se jakžtakž vyjasňuje, tak vylézáme a procházíme kšefty. Úlovky byly - cd, placky, skateshopácké nálepky (nejlepší na světě!!!).

Zalézáme na dětskou scénu Kašpárek v rohlíku, kde vystoupí DJ KASH PAAREK aka Mardoša. Ó! Myslím, že nemá cenu rozepisovat se o našem láskyplném vztahu k Tata Bojs a Mardošovi zejména. Pouštěl vesměs taneční písničky - mě potěšil Clashama (Shoud I Stay Or Should I Go) a Gorillaz (Feel Good Inc.). Popravdě, nebylo to bůhvíco, ale kdo by Mardošu nežral, že. Navíc - máme fotku! Teda společnou! Ááá :-D

Následovali festivaloví klasici WOHNOUT (jak Lucka říkala, snad poprvé hráli před Fixou). Moc pěkné.

Z XAVIERA BAUMAXY A HNĚDÝCH SMYČCŮ jsme stihly jen první písničku, abychom mohly uhánět na preferovanější VYPSANOU FIXU. Tento koncert poněkud pokazila banda opilých kokotků, kteří si nejspíš mysleli, že jsou všichni zvědaví na jejich výstupy. Po tom, co do mě asi popáté poměrně bolestivě vrazili, jsem jednoho z nich (snad neméně bolestivě) nakopla do zadku a světe div se, pomohlo to. Což byl taky asi jediný nepříjemný zážitek co se publika týče. Škoda, že mi hlavně zezačátku pokazili vystoupení skvělé kapely :-(.

Další věc na kašpárkově scéně byl oblíbený pořad z produkce HBO NA STOJÁKA. Z větší části to bylo zklamání. Nikdy jsem ho totiž neviděla - takové věci jako je kabelovka nevedu a neměla jsem potřebu si to zadávat na youtube, ale ohlasy jsme slyšela pouze nadšené. Trapných vtipů a vtipů, které zrovna nebyly vtipné bylo víc než dost. Ale už kvůli beatabox(er:-))ovi Michalu Nedvědovi to stálo za to! Teda ten co s těmi, ehm, ústy umí dělat… Fantazie! Tak tomuto chlapíkovi neřeknu jinak než borec.

Nakrátko jsme stihly partu Richarda Krajča (který se představuje jako "já") aneb KRYŠTOF. Lidi to bavilo, nás taky, na pohodu. Do doby, kdy pan R. začal zpívat jako přídavek Stánky. Po včerejší zkušenosti s páně Uhlířem jsme zvracíce začaly odcházet… A on to, vykuk, změnil na Lolitu!!! No to byl doják… Beztak nejlepší Kryštofácká písnička, i když, pravda, Obchodníka s deštěm taky ještě můžu.

V desíti, jedenácti letech jsem přešla z popových sraček na pořádnou muziku. Začala jsem poslouchat Dire Straits, Nirvanu a taky THE OFFSPRING. V životě by mě nenapadlo, že budu někdy na jejich koncertě! Bylo to jako návrat do dětství… zahrály spoustu hitů z Americany, na které se lidi chytali. Nové songy už tak nezabíraly, ale myslím, že u koncertu legendy o to beztak ani nejde…

Pro mě vrchol festivalu (to jsem ještě nevěděla, co přijde druhý den) představovali miláčci TATA BOJS. Několik jejich koncertů už jsem absolvovala, tento sliboval barevnou pódiovou šou, ale až na začátek, kdy si chlapci hráli na "roboti" :-) to taky nebylo bůhvíco. Ale koncert samozřejmě skvělý - zahájen klasikou Býk či nebýk (tedy Toreadorská otázka), přišly i další tradiční hity z Futuretra (ale ty Lasičky, ty Lasičky) jako Geometrická či Vesmírná. Z Biorytmů B.M.O., Šťastnější a tradiční Attention Aux Hommes!. Nové album s debilním názvem Kluci kde ste? doma nemám, ale Pěšáci dokonce jednu dobu běželi i v televizi a písnička je to bezvadná a typicky "tatáčovská", pak hráli ještě Trilobeata a tušímže Schovku… Z Nana zazněla pouhopouhá Elišce.

Mardoša skákal o sto šest, z Milana cákal pot, Vláďa, tradičně flegmatický a culící se, klávesák, kterého ani neznám (nový člen?) a Dušan prý kdesi v zákulisí… Tatáči snad ani nemůžou mít průměrný koncert! A ty Mardošovy hlody… Klasika O:-).
Končily geniální Růžovou armádou, ve které Bublajz malinko přehodil sloky, a na úplný závěr zazpíval malinkou písničku na konec (prý taky z nového alba).
Krása. Och…
Sobota 5.7.2008. Ráno sice nepršelo, nicméně šedivé husté mračno, které se nechtělo odvalit za horizont, v nás nahlodávalo otázku, zdali setrvat až do následujícího dne, nebo zabalit stan a odpoledne odjet... zaplaťpánbů jsme se statečně rozhodly pro první variantu!

Naše první absolvované představení se jmenovalo XAVI, MÁRDI A DAVID DĚTEM. Pod tajuplnými přezdívkami jsme správně dešifrovaly Xaviera Baumaxu, Davida Kollera a Márdi - ten je jen jeden! Vzhledem k našemu brzkému příchodu do kašpárkova stanu jsme zabraly místa hned pod pódiem (vedle nás si hrál klučina s tampónem, co rozdávaly paní v červeném u červených kadibudek). Čekaly jsme ledasco a rozhodně - vzhledem k zvučným jménům účinkujících - jen to nejlepší, ale to, co přišlo, bylo jak sestoupení andělů na zem. Nebeská hudba! :-)
Jak nás Márdi obeznámil, pánové hudebníci k tomu taky přišli jak slepí k houslím, tudíž se rozhodli, že zahrají ty písničky, které složili jako vůbec první. Márdi nás zavedl do svých cirka 11 let se songem Agresívní děda ( / děda neposeda / kámen místo chleba / důchodová středa:-).
Masakrózní rozjezd! Dále z jeho repertoáru zazněla anarchistická Rozbijeme hubu Večerníčkovi. David zahrál písničku Majolenka, kterou prý složil oproti klukům dost pozdě - až ve dvaceti. Proč jen to znám od Hudby Praha (rspk Jasný Páky)? Protože v začátcích této legendární české punkové kapely si tu budoucí frontman Lucie taky zapůsobil…
Xavi vyrukoval s Feťákama a skladbou svého kolegy Ema Rudenka Pouštěli jsme draci. Tu uvedl slovy, že bude místním blízká, protože místo čtvrtého pádu používají první… "VY BURANI Z HRADCE!" Hned bylo poznat, koho se to týká. Zatímco většina osazenstva mohutně se smíchem aplaudovala, pár lidí nasraně bez hnutí sedělo… Muhehe :-D.

Vůbec, Xaviho hlášky mě dostávaly celou dobu (no Márdiho taky, abych nebyla nespravedlivá), a jen lituji, že jsem jeho páteční koncert lehkomyslně propásla :-(. Musím si na něj počíhat někde do klubíku.
Abych shrnula kapelu KLUCIJE, podle mě to byl nejlepší koncert festivalu. Což myslím smrtelně vážně a zcela bez legrace. Jednak to dělala komorní atmosféra, jednak celková neformálnost a samozřejmě, největší z osobností české rockové scény! Kluci, hluboká poklona…

Jako další nás čekali pankáči ZNC neboli ZNOUZECNOST… Docela staří chlapíci, což by nevadilo, ale ta "paní", která přicupitala se širokým úsměvem, neustále si rukou upravovala blonďaté vlásečky a vyvalovala kozy… To bylo moc. A taky mi nezahráli Krysaře!!! Zrada… Nicméně, Hasiči mě dostali tou… choreografií publika :-D.

Další bingo na kašpárkovi byl tentokrát LOUTKOVEJ BILL.
Tedy Divokej Bill s loutkovým doprovodem. Docela vtipné, oproti Kluciji hráli naopak písničky, které se naučili jako první… Lidi si pěkně zazpívali, já si důkladně poprvé naživo prohlédla tuto značně početnou (ani jsem se nedopočítala) partu hezkých a šikovných kluků…

U DAVIDA KOLLERA jsme se naobědvaly, poslechly si valnou část repertoáru Lucie, popěly si, zamáčkly slzu v oku, ale žádný hlubší zážitek - vzhledem ke vzdálenosti od pódia (teda naší) se nekonal.

Naproti tomu na milé seskupení ČECHOMORU a DIVOKÉHO BILLA jsme se protlačily co nejvíce do kotla… Toto byl v podstatě ten koncert, kvůli kterému jsme se nakonec rozhodly zůstat. A že to stálo za to! Odhadem asi 6, 7 písniček zahrály kapely společně a každá pak ještě odehrála samostatný koncert. Čechomory až tak neposlouchám, zato Billy jsem kdysi (tak 3 roky zpátky:-) hodně sjížděla a vybavovaly se mi všechny texty, pobrukovala jsem si a u Cesty dokonce - což se mi stalo snad poprvé v životě! - jsem byla dojata k pláči. To jsem teda nečekala. Tomuto koncertu dle mého názoru přísluší status nejnádhernější.

KABÁTY jsme pojaly spíše jako recesi (nebylo ani na co jiného jít), ale musím uznat i přes mou mírnou averzi k této hospodskopovalečské kapele :-), že předvedli profesionální výkon, včetně záverečných ohňových efektů, které by sice vedle Rammsteinovských pyromanských hrátek působily jako sirka vedle vysoké pece, ale na české poměry špica.
Pohoda pro maminku:

Závěreční MASSIVE ATTACK nás naprosto překvapili sympaticky psychedelickým pojetím hudby, "žel kvůli silným sibiřským větrům" jsme se na kutě odebraly dříve, než svůj prý několikrát prodlužovaný koncert definitivně ukončili.

Rock (místama spíše Pop:-) For People se doslova překvapivě vydařil. Se slzou v oku budu vzpomínat, k čemuž mi dopomáhej i tato dlouhatánská podrobná reportáži :-).

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.